★ Gedoe over schermtijd voorkomen? Download nu mijn gratis e-book DE 5 VALKUILEN VAN SCHERMSTRIJD IN JE GEZIN ★

Hoe en waarom ik schermtijdcoach werd

door | 8 nov 2022 | Mediaopvoeding

Een terugblik naar herfst 2021: De tiende verjaardag van onze oudste komt steeds dichterbij. Een paar jaar geleden leek het een prima ‘afscheper’ om haar te beloven dat ze op haar tiende een smartphone zou krijgen. Het leek nog zo ver weg. Maar over drie maanden is het zover, dan blaast ze 10 kaarsjes uit en krijgt ze die felbegeerde smartphone. Zij staat erom te springen, mijn vriend en ik zijn een stuk minder enthousiast over onze belofte van destijds.

Belofte maakt schuld en dus hebben we nog maar een paar maanden om een ‘smartphone beleid’ uit te denken. Geen eenvoudige opgave. En dan hebben we het gamen nog. Een grote liefhebberij van zowel onze dochter als onze twee jaar jongere zoon. Roblox, Minecraft, Toca Boca en Brawl Stars zijn favoriet. Vaak gamen ze op hun tablets, maar onlangs hebben ze van hun spaargeld samen een Nintendo Switch gekocht. Regelmatig ervaren we gedoe rondom schermtijd. En de smartphone heeft nog niet eens zijn intrede gedaan.

Kortom, we hebben thuis hoognodig behoefte aan toepasbare informatie over (online) mediaopvoeding. En ik weet zeker dat ik niet de enige ouder ben die in het duister tast over dit onderwerp. Ik zie het bij de ouders om me heen, iedereen doet wat hem en haar het beste lijkt of het minste discussies oplevert.

Op een kinderverjaardag bij een vriendin ontmoet ik iemand die mediacoach blijkt te zijn. Als mediacoach houdt ze zich bezig met digitale geletterdheid en mediawijsheid bij kinderen. Ik had geen weet van dit vakgebied, maar als ik me erin verdiep ben ik meteen enthousiast. Ik werk al zo’n twintig jaar als Communicatie- en PR-adviseur voor internationale merken en retailers als Nike, Levi’s, Deliveroo, Ecco, Spotify en Zalando. Feitelijk houd ik me bezig met de (media)beïnvloeding van mensen door bedrijven vanuit commerciële belangen. Al een tijdje heb ik behoefte aan een zinvollere invulling van mijn werkend bestaan, met meer maatschappelijke betekenis, maar wel in het verlengde van mijn huidige werkveld.

Als mediacoach kan ik me richten op de andere kant van de beïnvloeding door media en bedrijven: het ‘empoweren’ van mensen ten aanzien van alles wat op hen afkomt via (online) media. Ik besluit me in te schrijven schrijf voor de opleiding. Want ik weet zeker dat ik met deze kennis niet alleen mijn eigen gezin een grote dienst kan bewijzen, maar ook heel veel andere ouders op weg kan helpen!

Fastforward naar een jaar later: Inmiddels ben ik sinds enige maanden gecertificeerd nationaal mediacoach. Als mediacoach – ik noem mezelf voor de duidelijkheid meestal schermtijdcoach – wil ik ouders  ondersteunen en handvatten aanreiken bij de mediaopvoeding. Het gaat erom kinderen krachtig te maken in hun mediagebruik, het stimuleren van een positieve omgang met media en te voorkomen dat gezinnen in een negatieve spiraal terecht komen door voortdurend ‘gedoe’ rondom schermtijd, gamen en/of social mediagebruik.

Thuis ervaren we al enige tijd minder gedoe rondom schermtijd. Niet dat we sinds mijn mediacoachopleiding ‘de regels’ drastisch hebben aangepast, maar de veranderingen die door het volgen van de opleiding in gang zijn gezet, werpen duidelijk hun vruchten af. Zo proberen we ons tegen de kinderen positiever uit te laten over hun ‘hobby’ gamen, in plaats van met een sceptische houding hun enthousiaste gameverhalen aan te horen. Een beetje meer begrip voor hun behoeften in combinatie met wat meer betrokkenheid vanuit ons als ouders doet al veel goeds.

De smartphone heeft inmiddels zijn intrede gemaakt in het leven van onze dochter. Hoewel deze op sommige momenten als een magneet voor haar is, zijn er ook dagen dat ze er niet naar omkijkt. Of dat zo blijft als ze ouder wordt en steeds meer vrijheid krijgt – ook op haar smartphone – is natuurlijk nog de vraag. Ondertussen proberen we een goede basis in de mediaopvoeding te leggen waar we als ze straks ouder is allemaal de vruchten van plukken.

Meer weten over kinderen, online mediaopvoeding en digitaal welzijn?
Meld je hier aan voor mijn mailinglist. Als bonus ontvang je gratis mijn e-book 5 valkuilen van schermstrijd in je gezin!

 

Marloes Jonker

marloes[at]marloesjonker.nl

Korte Houtstraat 22-zwart
2011 ZP Haarlem

KvK-nr:  50722069
BTW-nr: NL00208831B03

Op de hoogte blijven?

Meer weten over mediawijs opvoeden? Meld je aan voor mijn mailinglist en ontvang het gratis e-book 5 valkuilen van schermstrijd in je gezin.