★ Gedoe over schermtijd voorkomen? Download nu mijn gratis e-book DE 5 VALKUILEN VAN SCHERMSTRIJD IN JE GEZIN ★

Communicatiemanager

voor innovatieve en betekenisvolle MKB-bedrijven

“Wil je meer bekendheid voor jouw bedrijf en een groter publiek bereiken? Ik help ondernemers met het genereren van meer zichtbaarheid voor hun bedrijf, producten en diensten. Mijn jarenlange communicatie- en PR-ervaring voor vele bekende merken waaronder Nike, Spotify en Garmin, zet ik graag in om bij te dragen aan de groei van innovatieve en betekenisvolle kleine en middelgrote bedrijven van eigen bodem.“

Marloes Jonker

Innovatief & betekenisvol ondernemen

Het ondernemen zit bij veel Nederlanders in het bloed. En hoewel ons land klein is, is onze innovatiekracht dat zeker niet. Nederland behoort tot één van de innovatiefste economieën ter wereld. In 2019 behaalden we de vierde plek in de Global Innovation Index, na Zwitserland, Zweden en de VS. Het jaar ervoor stonden we zelfs op de tweede plaats!

Positieve impact

Steeds vaker gaat innovatie samen met het maken van een positieve impact op mens, dier en planeet. De betekeniseconomie wint al een aantal jaar aan kracht door de toenemende behoefte aan zingeving en betekenis. In de betekeniseconomie draait het om het toevoegen van aantoonbare maatschappelijke toegevoegde waarde, met werkelijk impact op het leven van klanten, medewerkers en andere betrokkenen. Duurzaamheid en MVO zijn daarvan slechts het begin.

Van winst naar welzijn

De focus van bedrijven zal in de nabije toekomst niet langer op het creëren van zoveel mogelijk geld en winst liggen, maar op het creëren van zoveel mogelijk maatschappelijke meerwaarde. Steeds meer mensen willen graag werken bij en zakendoen met bedrijven die het beste met de mensheid voor hebben. Volgens de auteur Aaron Hurst van het boek The Purpose Economy (2017) ligt het tipping point van de betekeniseconomie in 2020. En daar kan hij wel eens gelijk in hebben gezien de recente ontwikkelingen.

Reputatie matters

Om als bedrijf te floreren is reputatie belangrijk. Hoe oordelen klanten, medewerkers, samenwerkingspartners, maar ook media en het algemene publiek? Authenticiteit en transparantie zijn belangrijke elementen die van invloed zijn op de reputatie, maar zonder zichtbaarheid en consistentie in de communicatie is het moeilijk als bedrijf een goede reputatie op te bouwen. Als innovatief of betekenisvol bedrijf heb je ongetwijfeld veel interessante verhalen om met de wereld te delen. Maak daar gebruik van: Be good and tell it!

Hoe ik je kan helpen?

Succesvolle bedrijven hebben bijna altijd een communicatiemanager die zorgt voor de communicatie met interne en externe belanghebbenden. De communicatiemanager adviseert en ondersteunt het management bij het formuleren en het uitdragen van hun verhalen.

In kleinere bedrijven is een communicatiemanager aannemen vaak nog een brug te ver, laat staan het inhuren van een communicatie- of PR-bureau. Als ondernemer heb je talloze andere zaken aan je hoofd en bovendien blijkt communicatie toch een (tijdrovend) vak apart. In veel gevallen ook niet zomaar uit te besteden aan de officemanager of een stagiaire… Dus blijft het pro-actief en professioneel bouwen aan zichtbaarheid in veel kleinere en middelgrote bedrijven een ondergeschoven kindje. Terwijl er zoveel interessante zaken zijn om met de buitenwereld te delen. Zonde!

Ik kan je helpen met:

9
het formuleren van je communicatiedoelen en scherpstellen van je communicatieboodschap (wat wil je vertellen)
9
het formuleren van je kernboodschappen (wat je vertelt)
9
het opstellen van een strategisch communicatiejaarplan als framework voor je maandelijkse communicatie-activiteiten
9
het managen van de communicatie-activiteiten en de content creatie
9
het schrijven van teksten voor nieuwsbrieven, persberichten, blogposts e.d.
9
het opbouwen van mediarelaties, mediabenadering, pluggen van gastblogs en interviews en het opvolgen van mediaverzoeken
9
het adviseren en managen van betaalde content samenwerkingen met mediapartners
9
het (indien nodig) aanhaken, briefen en managen van de juiste experts zoals fotografen, vormgevers, vertalers, SEO- of SEA-specialisten, LinkedIn-advertentiespecialisten e.d.
9
ad-hoc PR- en communicatieadvies
‘Marloes heeft mij in eerste instantie vervangen tijdens mijn zwangerschapsverlof bij LEWIS, echt samen hebben we toen dus niet gewerkt. Na de positieve verhalen van mijn collega’s heb ik Marloes benaderd om ook als freelancer voor losse projecten met ons samen te werken. Tot op de dag van vandaag bevalt dat erg goed. Marloes is erg flexibel en stapt snel op die “rijdende trein” wat veel campagnes voor onze klanten toch wel zijn. Altijd fijne en heldere communicatie, leuke ideeën en goede content. Ik kijk er naar uit om nog aan vele projecten met je te kunnen werken!’

Merel Dudok van Heel

Head of Consumer Division Netherlands
LEWIS Amsterdam

‘We werken al twee jaar met veel plezier Marloes. Ze is een sterke Sr. PR- en Communicatieconsultant en is flexibel, snel en positief kritisch in haar aanpak. Precies wat je van een freelancer wenst. Ik zou haar eigenlijk helemaal niet moeten aanprijzen, want ik werk graag met haar.’

Sarah Hagens

Director & Founder
HAGENS

Wil je meer zichtbaarheid voor je bedrijf, producten of diensten? Ik help je graag!

Klik op vrijblijvend kennismaken en vul je gegevens in, dan neem ik snel contact met je op voor een online kennismakingsgesprek! Neem je liever per email of telefonisch contact op? Dat kan natuurlijk ook.

Marloes Jonker

De Schermtijdcoach
Korte Houtstraat 22-zwart
2011 ZP Haarlem

marloes[at]marloesjonker.nl

KvK-nr:  50722069
BTW-nr: NL00208831B03

Op de hoogte blijven?

Meer weten over kinderen, schermtijd en mediaopvoeding? Meld je aan voor mijn mailinglist en ontvang het gratis e-book 5 valkuilen van schermstrijd in je gezin.