Selecteer een pagina

Blaas het purpose statement nieuw leven in

door | 27 okt 2020 | Betekenis

Eind mei verscheen er in de Volkskrant een artikel over zingeving in werk. Daarin bevestigt trendwatcher en toekomstpsycholoog Tom Kniesmeijer dat het verlangen naar betekenisvol werk al enige jaren toeneemt. De coronacrisis geeft die zingeving in werk nog een extra zetje, nu er veel meer aandacht is voor mensen met vitale beroepen.

Ook ik herken het verlangen naar betekenisvol(ler) werk. Dat is één van de redenen geweest dat ik alweer elf jaar geleden uit ‘de corporate machine’ ben gestapt. Ik voelde me een klein radertje in een grote machine. Nu ben ik wellicht vaak een ‘extern radertje’, maar ik kan mijn werk en leven zoveel beter laten aansluiten op wat bij mij past en dat voelt vele malen prettiger.

Ik red geen levens (behalve dat van mezelf misschien), zoals mijn schoonzus die enorm zinvol werk doet als ambulanceverpleegkundige. Ik ben heel trots op haar, maar tegelijkertijd blij dat ik niet die verantwoordelijkheid draag en op een ‘luchtigere’ manier mijn geld verdien. Betekenis vinden in je werk is vaak een proces, ik kom er zelf steeds dichterbij en dat is genieten.
Geen betekenis vinden in je werk lijkt in veel gevallen gelinkt aan een gebrek aan purpose, oftewel een helder doel. Niet persé in je eigen werk, maar bij het bedrijf waarvoor je werkt. Zo heeft 86 procent van de bedrijven een purpose statement en wil dus iets bijdragen aan de maatschappij, maar 83 procent doet er weinig mee. Tsja, dat motiveert hun werknemers natuurlijk niet. Nu de maatschappelijke betekenis van bedrijven steeds belangrijker wordt – en de geldwolven onder het vergrootglas liggen – is het hoog tijd om dat statement eens af te stoffen, onder de loep te nemen en medewerkers te betrekken, enthousiasmeren en activeren.
Neem als bedrijf dus verantwoordelijkheid voor je rol in de maatschappij en laat je purpose statement niet ergens verdorren in de cloud. Blaas het nieuw leven in. Dat doet niet alleen wonderen voor de motivatie van je medewerkers, je employer branding en je reputatie, ook economisch betaalt het zich uiteindelijk terug. Wedden?!

Marloes Jonker

+31 6 41165055
marloes[at]marloesjonker.nl

Communicatie & Copy

Communicatiemanager
Copywriter
Laatste artikelen
Studio Korthout

Samenwerken?

Mail of bel me! Ik hoor graag van je.