Selecteer een pagina

Al tien jaar happy zzp’er

door | 21 sep 2020 | Communicatie

Als zzp’er heb je tegenwoordig al snel een imagoprobleem als je jezelf zo noemt. De term roept de laatste jaren nou eenmaal niet de meest positieve associaties op. Dit najaar ben ik al tien jaar zzp’er en daar schaam ik me allesbehalve voor. Sterker nog, ik ben al tien jaar lang heel gelukkig met deze werkvorm. De autonomie, de afwisseling, de mogelijkheid om kansen te creëren en de vrijheid om je werkleven zo vorm te geven als je zelf wilt, zijn wat mij betreft zo enorm waardevol dat er geen riant salaris met leasebak van de zaak tegenop kan (en ik kan het weten). Het waren tien roerige maar vooral leuke jaren, uiteraard met de bijbehorende ups en downs. Een paar inzichten van een happy zzp’er.

1. Begin, de rest komt vanzelf

In september 2010 schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel. Na twee maanden Bali als welverdiende break met het leven in loondienst, begon ik volledig opgeladen aan mijn nieuwe leven als zelfstandig communicatie- & PR-adviseur. De eerste opdrachtgever had ik – min of meer bij toeval – voor vertrek al binnengehaald, dus terug in Amsterdam kon ik meteen aan de slag. Achteraf gezien natuurlijk een extreem comfortabele start. We sloten een overeenkomst voor een half jaar. Dat werden er uiteindelijk ruim vijf! Voor een werkgever heb ik het nooit zo lang volgehouden… Het gaf me de gelegenheid om in het eerste jaar zonder grote financiële druk mijn klantenportfolio uit te bouwen. In de loop van de maanden en jaren volgden steeds meer opdrachten, gewoon door mijn werk goed te doen, mijn netwerk te onderhouden en kansen te grijpen als die zich aandienden.

Dus heb je plannen om als zzp’er aan de slag te gaan (extra moedig in deze tijd), doe dat dan niet roekeloos en weet wat je te bieden hebt, maar besef dat je ook niet alles van tevoren kunt uitkristalliseren. Zo zit het leven nou eenmaal niet in elkaar.

2. Balans is onmogelijk

Heel Bali staat vol bomen en beelden met zwart-wit geruite ‘rokjes’, ontdekte ik die zomer van 2010. In het textielmuseum in Ubud achterhaalde ik de betekenis: de zwarte en witte ruitjes van de stof (‘poleng’) staan symbool voor chaos en orde en het streven naar balans daartussen. In het Boeddhisme is die balans, in jezelf en in relatie tot je omgeving, heel belangrijk. Zelf streef ik voortdurend naar een goede balans tussen werk en vrije tijd. Het is ook één van de redenen dat ik zelfstandige ben geworden. Ik kan zo mijn eigen agenda beter bewaken en ervaar minder stress dan toen ik werknemer was. Daardoor heb ik meer plezier in mijn werk en houd ik ‘de zaag scherp’.

Tegelijkertijd is in balans blijven een onmogelijk streven. Net als je het gevoel hebt in balans te zijn, gebeurt er iets en daar ga je alweer. Maar dat hoort bij de dynamiek van het leven, dat maakt het juist interessant. Toch moet je je dan wel weer zien te herpakken. Je bent dus nooit ‘klaar’ met het streven naar balans.

3. Omarm verandering

Boeddhisten geloven ook dat alles voortdurend in verandering is, omdat geen enkele staat van zijn – goed of slecht – kan blijven duren. De voornaamste oorzaak van ons lijden is volgens hen dat we steeds weer de fout maken te denken dat iets blijft voortduren. Daar zit wel wat in. Dus: change is constant! Verzet je niet, maar zie er de lol van in.

Als er overigens iemand is die van verandering houdt, ben ik het wel. De afgelopen tien jaar waren verre van een rechte lijn of soepele groeicurve, maar eerder een grillig berglandschap met gelukkig meer ups dan downs. En was er eens een down, dan bleef ik er nooit lang in hangen, ondernam actie en vond de verandering eigenlijk stiekem wel weer een interessante wending.

4. Zelf doen, maar niet alleen

Omdat je het zzp’erschap alleen invult, moet je wel een beetje solistisch zijn ingesteld en behoorlijk wat zelfdiscipline hebben. Maar het betekent niet dat je je niet kunt omringen met leuke mensen. Zelf haal ik altijd veel voldoening en plezier uit het contact met mijn opdrachtgevers. En co-working spaces waar je je als zzp’er kunt omringen met gelijkgestemden, zijn er ook overal.

Hoewel ik het thuiswerken in het eerste jaar heerlijk vond, word ik van weken- of maandenlang thuiswerken inmiddels een beetje afgestompt. Mijn wereldje wordt dan simpelweg te klein, hoe groot het digitaal ook is. Dus daar heb ik wat leuks op gevonden: Studio Korthout. Een hele fijne kantoorruimte in één van de leukste straatjes van mijn stad, die ik deel met vijf andere zelfstandigen. Dus met alle gezellige voordelen van het hebben van leuke collega’s, maar zonder de nadelen zoals de ergernissen, simpelweg omdat we niet nauw samenwerken in hetzelfde bedrijf.

5. Nee zeggen op z’n tijd

Het is misschien cliché, maar af en toe nee zeggen tegen een opdracht is helemaal niet verkeerd. Uiteraard is geld belangrijk, maar zolang je niet in de financiële problemen komt door een opdracht die niet bij je past af te slaan, doe dat dan vooral. Volg je gevoel. Dat komt de kwaliteit van je werk ten goede. Maar onderzoek wel eerst goed of je er echt niets in ziet. Het is mij vaak genoeg overkomen dat ik werd benaderd voor een potentiële opdracht die me in eerste instantie niet interessant leek. Vaak bleek het dan tijdens een eerste telefonische kennismaking toch veel boeiender dan ik dacht en ontstond er een leuke samenwerking.

6. Zekerheden inbouwen

Een aardige financiële buffer achter de hand hebben, maakt het een stuk makkelijk om picky te zijn. Van de noodzaak van zo’n buffer zijn de meeste zelfstandigen dankzij de coronacrisis wel doordrongen. Wat ook een prettig idee is, is om iets geregeld te hebben voor het geval je arbeidsongeschikt wordt. Zelf ben ik lid van SharePeople, een soort broodfonds 2.0 en een zeer betaalbaar alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. En net als veel andere zzp’ers rommelde ik jarenlang maar wat aan met het opbouwen van pensioen. Wijze les: stort niet aan het einde van het jaar ‘wat je over hebt’ in een pensioenpot, maar maak maandelijks automatisch een vast bedrag over naar een pensioenbeleggingsrekening. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn!

Marloes Jonker

+31 6 41165055
marloes[at]marloesjonker.nl

Communicatie & Copy

Communicatiemanager
Copywriter
Laatste artikelen
Studio Korthout

Samenwerken?

Mail of bel me! Ik hoor graag van je.